TOPR

Północny filar Szchary pokonany przez zespół Damian Bielecki, Mateusz Grobel, Wadim Jabłoński

Kolejne bardzo ciekawe przejście Polaków na Kaukazie. Zespół Damian Bielecki, Mateusz Grobel, Wadim Jabłoński pokonał północny filar Szchary(5193 m n.p.m) drogą Tomaszka wycenianą na Rosyjskie 5B.  Jest to prawdopodobnie 4 polskie przejście tej linii.
14124074_1351496568211669_2113437581_o

Krótka relacja Mateusza Grobela z tego przejścia:

Po tygodniu załamania pogody, 19 sierpnia przyniósł okres stabilnej i słonecznej pogody, która umożliwiła działalność w dolinie Bezengi i większości Kaukazu. Tego też dnia wyszliśmy pod niebem pełnym gwiazd o 2 w nocy. Pokonaliśmy bardzo czujnie bardzo kruchy dół filara wraz z trawersem dolnego kuluaru i wyszliśmy przed zmrokiem w rejon tzw. Abałakowskich nocziówek. Tam założyliśmy biwak. Plan na kolejny dzień zakładał wyjście jak najwyżej. Działaliśmy do zmroku i założyliśmy biwak na śnieżnym kawałku grani przed szczytowym serakiem. Następnego dnia po pokonaniu pól podszczytowych o godzinie 15 stanęliśmy na szczycie.  Tego dnia rozpoczęliśmy zejście północno-wschodnią granią i rozbiliśmy namiot na przełęczy między wierzchołkiem głównym i wschodnim. Następnego dnia w akcji non stop rozpoczynamy zejście i po całym dniu na wymagającej grani o 3 w nocy meldujemy się w obozie na Dżangi Kosz.

Zespół pragnie podziękować:
Fundacji Kukuczki i Polskiemy Związkowi Alpinizmy za dofinansowanie wyprawy.