DAJESZ!!! vs. oddychaj :)

Czy nie zastanawiało Was nigdy, że jak pojawiają się większe trudności do pokonania, to ze strony początkujących (i nie tylko) łojantów słyszymy okrzyki typu „DAJESZ, DAJESZ, DAJESZ KU**A !” a od instruktorów raczej „Nie zapomnij oddychać!” :)

O co chodzi z tym oddychaniem? Może wystarczy spiąć poślady i napierać, żeby osiągnąć cel?
Żeby się o tym przekonać polecamy – nie tylko początkującym wspinaczom – przeczytanie i próbę wprowadzania w życie wskazówek trenera i alpinisty Justen’a Sjong’a zawartych w artykule, który ukazał się na portalu climbing.com:

Wykorzystanie odprężającego oddechu (relaxing breath) do poprawienia osiągów.

El Capitan
Justen Sjong, El Capitan, photo by Tim Kemple

„To dziwnie jak łatwo zapomnieć o czymś, co robimy 20.000 razy dziennie, a przecież skupienie się na chwilę na maksymalizacji użycia tlenu podczas wspinaczki, może przynieść znaczne zwiększenie wydajności. Trener i światowej sławy alpinista Justen Sjong rozwinął sposób oddychania odprężający ciało i umysł, nawet gdy jesteś na granicy swoich fizycznych możliwości wspinaczkowych. Utrzymanie łagodnego i naturalnego oddechu pozytywnie wpływa na ruch i poziom stresu, pomaga wspinać się efektywnie i starannie, pozostawiając więcej energii i siły na kluczowe trudności (cruxy). Sjong mów:

 

„Jeśli Twoje ciało posiada więcej tlenu, możesz zachować jasność umysłu w celu zapoznania się ze skałą i możesz pokonać drogę w sposób możliwie najbardziej efektywny, a także maksymalizujesz odpoczynek”.

Ćwicząc następujące techniki (oddechowe), gdy tylko jest to możliwe, stają się one drugą naturą w skałach i osiągniesz poprawę swoich wyników we wszystkich rodzajach wspinaczki.

Jak to zrobić?

Znajdź ciche miejsce na skale. Stań z rękami przy bokach, rozluźnij mięśnie twarzy, lekko rozchyl usta i powoli wdychaj powietrze przez usta. Przytrzymaj wdech na ułamek sekundy, a następnie wypuść powietrze przez usta, utrzymując rozluźnienie mięśni twarzy i mając przymknięte usta. Na wydechu, usłyszysz i poczujesz powietrze opuszczające płuca i odprężenie całego ciała (rozluźnione ramiona, jeszcze bardziej rozluźnione twarz i oczy, core eases, uspokojenie myśli, itp.). Powtarzaj ten cykl wdech-wydech trzy lub cztery razy. Każdy kolejny oddech powinien zabrać głębsze warstwy stresu z Twojego ciała, aż do osiągnięcia całkowitego spokoju, zarówno fizycznego jak i psychicznego. Celem ćwiczenia jest, znalezienie „odprężającego oddechu”, czyli momentu, kiedy czujesz się zupełnie swobodnie i komfortowo, a Twój umysł jest jasny.

Doświadczony praktyk, może wstrzymać oddech w piersiach i upuścić powietrze wprowadzając się w głęboki stan odprężenia już po pierwszym oddechu. Może też doprowadzić swoją koordynację do stanu, w którym „odprężający oddech” wykorzysta w trakcie trudnych sekwencji podczas trzymania dwóch małych chwytów.

La Dura Dura Complete

W obliczu trudnego ruchu, mamy tendencję do napinania się, oddychania szybko i płytko, co nie tylko niepotrzebnie wyczerpuje, ale także blokuje mózg i przeszkadza jasno myśleć.

Jeśli będziesz w stanie osiągnąć „odprężający oddech”, będziesz mógł zachowywać jasny umysł, a Twoje ruchy będą bardziej efektywne. Po osiągnięciu spokoju i znalezieniu „odprężającego oddechu”, wybrana droga lub problem bulderowy staje się łatwiejszy do rozpracowania. Jest to ważne ponieważ, raczej nie chcesz być rozpraszany przez odpadnięcia, szukanie drogi, wpinki, itp.
Podczas wykonania kilku pierwszych kroków, Twoim jedynym celem powinna być praca z oddechem. Będzie to miało również kluczowe znaczenie, dla opanowania kolejnych kroków do osiągnięcia wyższego poziomu zaawansowania.

KROK 1

(Spokojnie) Oddychaj przed i po każdej wspinaczce, aż stanie się to nawykiem.
Po pełnym przygotowaniu się i związaniu liną, stań u podstawy ściany i uspokój swój oddech. Zacznij wspinaczkę na szczyt. Po odpadnięciu, wróć i uspokój swój oddech. Jeśli to bouldering, poczekaj, aż zeskoczysz z powrotem na ziemię lub staniesz na szczycie, pokonując problem. Ten krok musi być dodany na wszystkich kolejnych poziomach.

KROK 2
Oddychaj (spokojnie) podczas ruchu w skale.
Zacznij jak w poprzednim kroku, ale co kilka ruchów, zatrzymaj się i uspokój swój oddech. Pozycja ciała jest ważna dla odpoczynku ramion , ramiona muszą być wyprostowane i zrelaksowane. Twoje nogi powinny być postawione tak, żeby utrzymać ręce przy minimalnym zużyciu energii, nie ważne czy nogi są bezpośrednio pod tobą czy z boku (zależnie od sytuacji). Rozluźnij całe ciało. Spójrz na boki spokojnym wzrokiem; znajdź coś neutralnego i spójrz na to. Nie patrz w górę lub w dół drogi.

KROK 3
Podwyższanie trudności; ponownie uspokój oddechu na drodze.
Czas zderzyć się z Twoim poziomem stresu. Przejdź z górnej asekuracji (na wędkę) na dolną (prowadzenie), albo z łatwych dróg na trudne (w pobliże górnego końca strefy komfortu). Każda droga z której nie odpadniesz , lub nie zepsujesz będzie idealny. Powtórz krok 2.

źródło: plus.google.pl
Justen Sjong, źródło: plus.google.pl


KROK 4
Napieraj mocniej i uspokajaj oddech w każdej przerwie.
Wybierz coś bliżej swojego „maksa” i uspokajaj swój oddech w każdym miejscu w którym można się zatrzymać i wyrestować. Poczuj, jak wpływa to na odpoczynek i podejmowanie decyzji podczas onsight’u. Kiedy już naprawdę zaczniesz oddychać prawidłowo, odpoczynek na trasie będzie krótszy, chwyty będzie łatwiej zobaczyć, a czytanie sekwencji ruchów przyjdzie bardziej naturalnie. Gdy będziesz mógł to robić konsekwentnie, przenieś swój luz na nowe projekty.

KROK 5
Zwolnij, znajdź spokój i weź odprężający oddech, gdy naprawdę jesteś rozkręcony (cranking).
Prawdziwe mistrzostwo możesz znaleźć tutaj: uspokój oddech w środku trudnych sekwencji. Celem jest zatrzymanie się – niezależnie od tego, jak małe są chwyty, wzięcie jednego uspokajającego oddechu i pójście dalej. Taka mini-przerwa uwalnia umysł od otumanienia wysiłkiem, a wynikająca z tego jasność umysłu pozwala skupić się na następnym ruchu lub serii ruchów.

KROK 6
Wykorzystanie odprężającego oddechu w życiu codziennym.
Większość ludzi reaguje na stres w życiu codziennym, tak jak na stres w trakcie wspinaczki: płytkim oddechem, poceniem się, mglistym myśleniem i falami gorąca. Te ćwiczenia oddechowe mogą zmniejszyć stres i pozwolą skupić się w trudnych sytuacjach także w życiu codziennym.

tłumaczenie: Tomasz Włodarczyk – Mali Wspinacze
źródło: Climb Harder By Mastering This Breathing Technique

You might also like More from author