16 Jul 2014 - 14:44:30
Grotołazi, szczególnie podczas wypraw eksploracyjnych, mają dość często do czynienia z przejazdem przez węzeł (z powodu uszkodzenia liny bądź konieczności jej przedłużenia). Co prawda najczęściej jeżdżą w "dolnym przyrządzie", ale proces przepinania pod węzeł podlega podobnym regułom, a od czasu zawiązania "górnego bloquera", prawie takim samym. Różnica jest taka, że w jaskiniach, inaczej niż na powierzchni, zjeżdża się na jednej żyle liny.

Dlatego pozwalam sobie na napisanie kilku uwag praktycznych dla wycofujących się zjazdami:

1. Jaki węzeł?

W przypadku uszkodzenia liny - najlepiej motylek (traci się dość mały odcinek liny, co szczególnie w przypadku jaskiń ma dość istotne znaczenie - lina poniżej jest często przymocowana do tzw. przepinki, czyli stanowiska dolnego). Pamiętać, by uszkodzony fragment liny nie wchodził w strukturę węzła.

W przypadku połączenia dwóch różnych lin (rożnych w sensie średnicy, typu, stanu zalodzenia/zabłocenia, sztywności) - koniecznie podwójny zderzakowy.

W przypadku łączenia takich samych odcinków liny może być kluczka (pamiętać o długich "wąsach"!). Połączenie kluczką ma tę zaletę, że linę da się ściągnąć ("przejedzie" przez pętlę, karabinek, kolucho - nawet jeśli nie za pierwszym razem, to za którymś z kolejnych. Podobnie, choć juz nieco gorzej, może zadziałać motylek; lina z podwójnym zderzakowym jest praktycznie nie do ściągnięcia).

2. Jak się zabezpieczyć (drugim punktem) na czas przepinania?

Sposobów jest wiele, ale najprostszy i najszybszy to zrobienie pętli (kluczki, ósemki) na obu żyłach p o n i ż e j miejsca w które się przepinamy i wpięcie się tam karabinkiem (niebezpieczeństwo dużego WO nie występuje - wszak nad nami jest kawał pracującej liny). Trzeba pamiętać, że po operacji przepięcia pętlę należy rozwiązać.

3. Co zrobić, gdy coś sknocimy (wjedziemy w węzeł, przyciśniemy bloquera przyrządem itp)?

Nie panikować, nie wyciągać scyzoryka. Pomyśleć o czymś/kimś miłym. Następnie: z pętli, ekspresów lub luźnej liny pod nami robimy stópkę (pętlę w której możemy stanąć jedną nogą) i wpinamy ją ponad punktem w którym wisimy (punktem który jest obciążony naszym ciężarem). Orientacyjnie ok. 20 cm nad wystarczy. Stajemy nogą w stópce, odciążamy układ i poprawiamy wszystko. Po poprawieniu - likwidujemy stópkę i kontynuujemy operację.

4. Z czego zjeżdżać?

Wiadomo, jak jest w życiu, przy wycofie.. Ale jeśli zjeżdżamy z pętli, i mamy możliwość wyboru, punkty (haki, kości, bolty, itp.) powinny być od siebie nieco oddalone w płaszczyźnie poziomej, tak by pętla zjazdowa tworzyła trójkąt (ułatwia to ściąganie liny).

5. Co zrobić gdy nie da się ściągnąć liny z węzłem po zjeździe (węzeł zablokuje się w pętli, karabinku, koluchu, itp)?

O ile mamy jeszcze drugi koniec, próbować aż do skutku (trochę cofnąć linę i znów ciągnąć. Jeśli dalej się nie da, mozolnie lecz szybko, by wytworzyć wysoka temperaturę, przesuwać linę tam i z powrotem by przepiłować pętlę - o ile zjeżdżamy z pętli).
Jeśli nie mamy już drugiego końca lub zjeżdżamy "z metalu" - musimy podejść do góry - z asekuracją tzn. z solidnym dolnym stanowiskiem i zakładaniem punktów przelotowych. Tu ważna uwaga:
- węzeł lub przyrząd którym jesteśmy wpięci w linę, musi działać dwustronnie - zwykle po podejściu kilku/kilkunastu metrów zablokowana lina robi nam psikusa i się odblokowuje, a my lecimy w dół.

6. Co zrobić, by nie zgubić liny lub innego sprzętu do wycofu?

Nie tracić z liną kontaktu. Przez cały czas zjazdów co najmniej jeden z zespołu musi być wpięty do liny.
Ponadto podczas wycofywania się, sprzęt (żelazo, pętle, ekspresy) powinien być równomiernie rozłożony pomiędzy członków zespołu, a nie "ja biorę sprzęt a ty ciuchy".

7. Co zrobić, gdy mimo wszystko cos pójdzie nie tak (stracimy linę lub sprzęt)?

Nie panikować. Zapalić (tu przewaga palących). Pomyśleć. Zjeść coś. Pomodlić się. Wezwać pomoc i znów się modlić (tym razem, by koledzy w schronisku lub na taborze nie zabili nas śmiechem, gdy już będziemy siedzieć przy piwie).

Włodzimierz "Jacooś" Porębski
Instruktor Polskiego Związku Alpinizmu

______________________
Cichociemny przed desantem miał wszystko dograne co do szczegółu. Umówiona taksówka miała go zawieźć na lotnisko, samolot miał być nowy, artyleria niemiecka miała mieć wolne, partyzanci mieli rozpalić trzy ogniska nad polaną zrzutu, a na skraju polany miał czekać rower, by mógł dostać się do najbliższej wioski.
Taksówka się spóźniła, samolot kopcił i o mało nie zatruł się spalinami, artyleria waliła w nich jak w tarczę, padał deszcz i ognisk nie było widać. Mimo to wyskoczył, pociągnął za rączkę spadochronu i.. nic. Pociągnął za zapasowy spadochron.. też nic. Pomyślał wtedy: Jeśli i roweru nie będzie, to ja pieprzę taką konspirację!
TematAutorWysłane

przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

dr know14 Jul 2014 - 22:12:24

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

dr know15 Jul 2014 - 10:33:41

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

yabende15 Jul 2014 - 16:32:22

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

jesuisdesole16 Jul 2014 - 08:51:39

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

dr know16 Jul 2014 - 09:03:55

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

jesuisdesole16 Jul 2014 - 09:22:04

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

dr know16 Jul 2014 - 09:23:04

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

harvester16 Jul 2014 - 10:22:10

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

dr know16 Jul 2014 - 10:29:20

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

p_st16 Jul 2014 - 11:24:27

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

dr know16 Jul 2014 - 11:48:48

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Jacooś16 Jul 2014 - 12:04:50

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Renata Wcisło16 Jul 2014 - 12:45:29

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

dr know16 Jul 2014 - 13:14:54

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Jacooś16 Jul 2014 - 14:44:30

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

McAron17 Jul 2014 - 20:47:03

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

bieDruń17 Jul 2014 - 21:39:17

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Kemot17 Jul 2014 - 23:54:35

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Szczepan18 Jul 2014 - 00:04:49

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Kemot18 Jul 2014 - 00:22:19

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

bieDruń18 Jul 2014 - 19:59:13

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Jacooś18 Jul 2014 - 20:26:34

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Kemot18 Jul 2014 - 21:45:45

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Jacooś17 Jul 2014 - 22:11:40

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Jacooś18 Jul 2014 - 21:17:10

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

McAron21 Jul 2014 - 15:25:16

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

bieDruń21 Jul 2014 - 17:47:59

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

bieDruń21 Jul 2014 - 17:54:56

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

McAron21 Jul 2014 - 22:30:25

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

bieDruń21 Jul 2014 - 23:38:25

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Margerit22 Jul 2014 - 02:31:45

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

bieDruń22 Jul 2014 - 09:45:38

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

p_st23 Jul 2014 - 09:07:32

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

bieDruń23 Jul 2014 - 10:39:22

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Jacooś23 Jul 2014 - 10:54:18

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

DamianG09 Oct 2014 - 09:40:51

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

McAron23 Jul 2014 - 05:19:07

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Starosta16 Jul 2014 - 22:27:26

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

grendii16 Jul 2014 - 18:41:39

Re: przejazd przez węzeł - Taternik 1/2011 - uwaga!

Qbab16 Jul 2014 - 21:24:59



Przykro nam, ale tylko zarejestrowane osoby mogą pisać na tym forum.

Kliknij żeby zalogować