Kobylany Pany!

Nowe drogi w Dolinie Kobylańskiej i to w dolnej części… Już dwadzieścia lat temu, kiedy otwierałem swoje pierwsze autorskie drogi w dolinie, takie postawienie sprawy budziło spore poruszenie. W czerwcu 2014 roku z nową energią podjąłem realizację projektów ekiperskich i re-ekiperskich w dolnej części Doliny Kobylańskiej. Pierwszy etap prac dobiegł końca i u progu wakacji warto podsumować efekty dotychczasowych działań.

kob-1

No to po kolei. Na Ponad Gnój Turni nowe przeloty uzyskała linia Raz Na Różowo VI.4/4+ (5R+ST) [przewodnik Dolina Kobylańska s.29, droga nr 11].

Wymiana asekuracji miała też miejsce na Trzeciej Przydrożnej. Nowe punkty posiada teraz Sushi Lover VI.4+ (3R+ST) [DK s.32, droga nr 1]. Na tej skale pojawiły się dodatkowo trzy inne linie.

Bulder (oznaczony w DK jako G) wiodący ryską na lewo od Sushi Lover ma teraz przeloty i kontynuację do wierzchołka. W ten sposób powstała Rysia Patrysia VI (3R+ST).

Prowadzenie uzyskała także linia na prawo (opisana w przewodniku jako Malczykówka). Niestety nie udało się odnaleźć zapowiadanych trudności choć Miłe Kocie VI.1 (4R+ST) ze względu na charakter wspinania – przewis po pozytywnych chwytach, ma szansę stać się popularną linią.

Ryską na prawo powstała jeszcze jedna droga. Rysia Misia Rysia VI+ (4R+ST) to największa niespodzianka eksploracji na Przydrożnych. Obie skajne „rysie” wymagają jeszcze doczyszczenia, więc podobnie jak przy warunkowym udostępnieniu nowych autostrad są na ten moment jedynie „przejezdne” (stąd pętelki w ringach).

kob-3

To tyle na temat prac na Przydrożnej 3, ale nowe punkty pojawiły się też na Przydrożnej 4 (ta z Homo Faber). Pierwsza od lewej ubezpieczona linia to PanTerra VI+ (3R+ST).

Kolejna to Przylepówka VI (2R+ST) [DK s.32, droga nr 1].

Dodatkowy punkt i wyjście w lewo do wspólnego stanowiska z dwoma wymienionymi wcześniej drogami uzyskała też droga Homo Niewiadomo VI.2 (3R+ST).

Dalsze prace ekiperskie kontynuowałem na Dziobie Kobylańskim. Podejście pod wywieszoną część turniczki znanej z wędkowej linii autorstwa „Rico” Malczyka jest nieco kruche ale prowadzi łatwym terenem. Prace trwają, a prowadzenia zainaugurowała linia w lewej części skały. Daijoobu VI.1 (6R+ST) [DK s.38, droga nr 1], ze względu na kruchy dół wciąż jest tylko „przejezdna” ale wyżej oferuje bardzo ładne wspinanie w ekspozycji.

Szarada VI.1+ na Szarej Płycie, wspina się Jacek Trzemżalski
Szarada VI.1+ na Szarej Płycie, wspina się Jacek Trzemżalski

Czas na podejście pod Szarą Płytę. Na prawo od Prostowania Zacięcia Szarej Płyty stałe punkty uzyskała Droga Mazurkiewicza V+ (5R+ST) [DK s.48, droga nr 9]. Przy okazji filarkiem pomiędzy tymi drogami została wytyczona Szarada VI.1+ (5R+ST).

W pobliżu dodatkowe przeloty uzyskały dwie inne drogi. Na ściance na lewo od Filara obok Garażu została uzupełniona asekuracja na drodze Pół Serio VI.2+ (5R+ST) [DK s.47, droga nr 1].

Dodatkowy punkt uzyskała też nowość z 2012 roku na Filarku Ponad Garażem. Garage Revisited zapracował ostatecznie na wycenę VI.1 (2R+ST) i to ze startem od lewej. Dodatkowy przelot pojawił się dla startu ścianką na wprost. Tak pokonywana droga jest o stopień trudniejsza: Garage Re-revisited VI.2 (3R+ST).

Informacja stanowi podsumowanie pierwszego etapu prac, które zostały wykonane w oparciu o środki Komisji Wspinaczki Skalnej PZA.

Rafał Nowak

You might also like More from author