Nasze Skały w 2014 roku, czyli dlaczego warto podarować nam 1% podatku? Cz. 2 woj. małopolskie.

Przedstawiamy kolejny opis działalności Naszych Skał w ubiegłym roku, tym samym pokazując, że warto przekazać 1% podatku dochodowego na IŚW Nasze Skały.

ns20151pr

W dzisiejszej części omówimy działania na terenie województwa małopolskiego.

Zaczniemy od dobrze znanej Doliny Brzoskwinki. Co jakiś czas powracają problemy z dostępem do prywatnej części doliny, spowodowane częstym łamaniem regulaminu wynegocjowanego kilka lat temu z właścicielami terenu.

Przypominamy, że nie można na działkę wprowadzać psów, dzieci, a także nie można biwakować (piknikować) poza najbliższym otoczeniem skał! Wypada także zachować umiarkowanie w naruszaniu ciszy. Na działkę można wchodzić wyłącznie przez kładkę, która znajduje się na wysokości Mysiury. Przeskakiwanie przez potok i maszerowanie przez środek łąki jest zabronione!

W tym roku nie było inaczej, lecz dzięki naszym działaniom udało się rozładować napięcie i wspinanie w prywatnej części wciąż jest możliwe, jednak wymaga ustnej zgody właścicieli terenu.

Mimo pewnych problemów udało się udostępnić kolejne dwie skały w dolinie – Krzyżakową i Diablą.

W nieodległych Nielepicach kontynuowaliśmy rozmowy z sołtysem i właścicielami działek, na których leżą skały, warto podkreślić bardzo pozytywne nastawienie lokalnej społeczności do wspinaczy. Dodatkowo w Nielepicach powstało kilka nowych dróg, o których możecie przeczytać tutaj: http://brytan.com.pl/nowe-drogi-2014-odcinek-2-nielepice-dolina-kluczwody-i-maly-dodatek/

Kontynuując współpracę z samorządami, na prośbę urzędu miasta Trzebinia przeprowadziliśmy nieniszczące badania ringów w kamieniołomie „Balaton”, a w Zimnym Dole przeprowadziliśmy konsultacje środowiskowe dotyczące obicia sektora drytoolowego.

ns1procent00001
Badanie ringów

Nie zabrakło nas także na Memoriale Andrzeja Skwirczyńskiego, organizowanym przez Klub Wysokogórski Kraków, gdzie prowadziliśmy akcję edukacyjną, a po imprezie wzięliśmy aktywny udział w „poMASowym” sprzątaniu.

W Dolinie Kobylańskiej dokonaliśmy uzgodnień formalnych pomiędzy Nadleśnictwem, służbami ochrony przyrody i KWSk PZA, w sprawie obijania dróg wspinaczkowych oraz likwidacji niepożądanej roślinności.

Dużo pracy i czasu poświęciliśmy także rewitalizacji Jaskini Mamutowej. Przy tych pracach nieocenione było zaangażowanie Jacka Matuszka, kustosza rejonu, oraz naszych wolontariuszy. Sama rewitalizacja to temat na osobny, obszerny, materiał. Dlatego zachęcamy do zapoznania się z naszymi publikacjami związanymi z nim:

ns1procent00003

Zwieńczeniem prac było wzmocnienie ścieżki podejściowej oraz  wymiana stałych ekspresów na trudno zniszczalne (tradycyjne, „palne” ekspresy, nie miały szans z wandalami).

Kolejne nasze działania związane były z Pochylcami w Ojcowskim Parku Narodowym. W porozumieniu z dyrekcją OPN i gminą Skała, przeprowadzamy kompleksową rewitalizację sektora. Rok 2014 był pierwszym sezonem z funkcjonowaniem podestów asekuracyjnych, które zwiększyły komfort wspinania – myślimy, że dziś trudno byłoby tam wrócić do epoki „przedpodestowej”. Niestety, nie wszystkim one sie spodobały, i z powodu skargi „życzliwego” musieliśmy przed Powiatowym Inspektoratem Nadzoru Budowlanego wykazać legalność inwestycji, co nieco opóźniło prace – na szczęście od początku istnienia „Naszych Skał” staramy sie działać zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i posiadaliśmy niezbędne uzgodnienia i pozwolenia.

ns1procent00004

Na wiosnę uzupełniliśmy podesty o solidne barierki, a jesienią rozebraliśmy tzw. podest socjalny, który, jak czas pokazał, nie był konieczny . Dzięki naszym staraniom teren pod Pochylcem I jest regularnie koszony. Dzięki finansowemu wsparciu PZA pod skałą znajduje się też schludna kabina sanitarna typu toi toi, co jeszcze bardziej podnosi przyjemność przebywania w sektorze (kabina będzie funkcjonowała także w tym roku).

Z kolei wsparcie firmy Namaste – dystrybutora marki Camp – pozwoliło nam wyposażyć drogi w stałe ekspresy, które poza sezonem zdejmujemy.

Nieustająco współpracujemy z przyrodnikami Ojcowskiego Parku Narodowego – dzięki monitoringowi przyrodniczemu i uzyskaniu niezbędnych zezwoleń oraz akceptacji Rady Naukowej OPN na Pochylcu II, uzyskaliśmy zgodę na wymianę i uzupełnienie asekuracji, pozbycie się kruszyzny, i wycinki krzewów w kilkunastometrowym pasie pod skałą, przygotowując ją do eksploracji. Została wytyczona i wstępnie przygotowana ścieżka podejściowa pod Pochylec II. Kolejnym etapem (już tegorocznym) będzie wzmocnienie ścieżki oraz ubezpieczenie najtrudniejszego jej odcinka „małą via ferratą” (podobną jak wybudowana przez nas pod skałę Skurwysyn w Tyńcu), oraz oczywiście wymiana asekuracji.

Dzięki dobrej współpracy z Urzędem Gminy Jerzmanowice-Przeginia, pojawiło się zielone światło w rozwiązaniu dwóch największych bolączek wspinania w Jerzmanowicach – zanieczyszczaniu skał i samochodów odchodami oraz problemów z parkowaniem samochodów wspinaczy w pobliżu Ostańców. Należy podkreślić życzliwość i dobrą wolę władz gminnych oraz duże zaangażowanie przedstawicieli KW Kraków.

Nasi przedstawiciele w 2014 r. wzięli udział w sympozjum poświęconym ochronie muraw kserotermicznych Małopolski, a Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska województwa małopolskiego zaprosiła nas do współpracy przy tworzeniu planu zadań ochronnych dla obszaru Natura 2000 Dolinki Jurajskie (PLH120005), przewidzianego na rok 2015.

Nie obyło się oczywiście bez porażek – mimo kilkuletnich starań nie udało nam się zalegalizować wspinania bulderowego w rezerwacie Skamieniałe Miasto w Ciężkowicach, także rozmowy na temat legalnego udostępnienia dla wspinania innych rezerwatów Małopolski tkwią w martwym punkcie. Mamy co robić.